Artikelen

Grow Impact deelnemers gaan voorspoedig 2020 in

Vorige week presenteerden zes bevlogen sociaal ondernemers hun groeiplan voor de toekomst tijdens de afsluiting van de vierde editie van Grow Impact. In het Grow Impact programma hebben de deelnemers hun onderneming onder de loep genomen en gewerkt aan het opstellen van hun groeistrategie voor de komende drie jaar. 

Gepubliceerd op 19 december 2019

De Dragons Den is het slotevenement waar zij hun plannen delen met de zaal. Voordat het tijd is om te pitchen komen de deelnemers bijeen voor een reflectie op hun groei. Ze schrijven een brief aan hun toekomstige zelf over wat ze hebben geleerd, wat ze meenemen en waar ze over een jaar willen staan. Deze brief valt dan over precies een jaar bij hun op de mat. Tegelijkertijd spreekt in een andere zaal Ernesto Spruyt, mentor van Grow Impact, met oud-deelnemers over de afgelopen maanden en waar ze nu staan met hun groeistrategie en hoe ze de volgende stappen kunnen zetten.

Vervolgens stroomt in de middag het publiek binnen en zit iedereen klaar om naar de groeiplannen van de sociaal ondernemers te luisteren. Iedere ondernemer heeft een eigen verhaal en het enthousiasme van de ondernemers wordt zichtbaar overgebracht op de aanwezigen. De Dragons Ernesto Spruyt (Oprichter Tunga en mentor van Grow Impact), Barbara Stoopman (namens De Goudse), Arjan Bom (EY) en Michael de Groot (Rabo Foundation) zien die gedrevenheid en geven hun feedback op verschillende aspecten, zoals financiële en operationele haalbaarheid, de business opportunity, de eventuele risico’s en uiteraard het groeiplan. 

De deelnemende sociaal ondernemers

Brainport Assembly
Brainport Assembly monteert en assembleert producten voor de maakindustrie in een werkplaats door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Zij streven naar meer aandacht voor remanufactering, ofwel het herstellen, upgraden en hergebruiken van gebruikte onderdelen en systemen.

De Noordwijkse Methode
Het doel van de Noordwijkse Methode is om kinderen te laten schitteren met hun eigen talenten, zodat ze van daaruit een positieve bijdrage kunnen leveren aan de wereld om zich heen. Met het leer model bieden ze scholen een alternatief op traditionele methodes en werken ze in vakateliers met gespecialiseerde leerkrachten waarbij talenten en vaardigheden van kinderen centraal staan.

Fair2.travel
Fair2.travel is anders dan andere reisorganisaties, het is een totaalconcept dat fair en ecologisch is. Een travel community die kleinschalig, lokaal en duurzaam reizen centraal stelt. Ze geven veel persoonlijke aandacht aan de reiziger en werken echt samen met lokale partners. Om zo ook direct bij te dragen aan duurzame economsiche ontwikkeling in armere landen.

Gosling Coffee
Een koffie dienstverlener, met als doel het leven van de koffieboeren een beetje beter te maken: 'Awesome coffee, happy farmers'. Dat is wat Gosling Coffee is. De kern is biologisch, eerlijk, transparant en duurzaam. Daarnaast verzorgen zij ook een deel educatie en advies ten behoeve van de koffieboeren en hun families.

Retulp
Om de plastic soep bij de bron aan te pakken en het aantal plastic flesjes terug te dringen inspireert Retulp om een aantrekkelijke herbruikbare drinkfles te gebruiken. Voor jezelf (een eigen drinkfles), voor een ander (drinkwater donatie) en voor de planeet (geen wegwerp meer).

Rotterdam Vakmanstad
Goed leren zorgen voor jezelf, de ander en de wereld. Rotterdam Vakmanstad ontwikkelt lesprogramma's voor basisscholen waarin gezondheid, duurzaamheid en talentontwikkeling centraal staan. Armoede, sociale status of (gebrek aan) opvoeding is vaak de oorzaak van maatschappelijke problemen bij kinderen en jongeren. Hiermee willen ze de kansongelijkheid in het onderwijs aanpakken.

CRE8*
CRE8 is een sociale fabriek met 3D printers en lasersnijders waar jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt de kans krijgen om deze ambachten te leren. Deze winkel-en-werkplaats-in-één maakt de producten on the spot met aandacht voor kwaliteit, innovatie en duurzaamheid. 

*CRE8 kon helaas niet aanwezig zijn bij het slotevenement.

Daarna is het tijd voor de feestelijke afsluiting waarbij we gezamenlijk terugblikken op weer een mooie editie. De ondernemers nemen hun certificaten en mooie woorden over hun deelname in ontvangst en proosten nog een keer op Grow Impact.

Wil je ook werken aan de groeistrategie van je onderneming om zo meer impact te realiseren?  In april 2020 gaat de volgende editie van Grow Impact weer van start. Neem alvast contact op met Leonie Bank via leonie@social-enterprise.nl.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact

Cabralstraat 1
1057 CD Amsterdam
info@social-enterprise.nl

 

Route

 

 

KVK-nummer: 54772028

BTW nummer: NL8514.34.447.B01

Founding partners:

 

  • PwC-logo-wit.png
  • logo stichting doen.png
  •