Artikelen

Gastblog | Hoe TTC sms inzet in de strijd tegen Ebola

Social enterprise TTC zet mobiele telefonie in, in de strijd tegen Ebola. Lees hieronder hoe ze sms-end bewustwording creëren rondom deze ziekte.  In de strijd tegen Ebola kunnen mobiele telefoons levens redden. Het is namelijk het ultieme.

Gepubliceerd op 31 oktober 2014

Social enterprise TTC zet mobiele telefonie in, in de strijd tegen Ebola. Lees hieronder hoe ze sms-end bewustwording creëren rondom deze ziekte. 


In de strijd tegen Ebola kunnen mobiele telefoons levens redden. Het is namelijk het ultieme middel om veel mensen op een snelle manier te bereiken. Er zijn bijna 7 miljard mobiele telefoonabonnementen wereldwijd. In Afrika bezit bijna 70% van de bevolking een mobiele telefoon. Dat is dan ook de reden waarom de Nederlandse social enterprise TTC mobiele technologie inzet om campagnes uit te voeren in landen als Sierra Leone, Mali, Ghana, Oeganda en Malawi. Sms’en met als doel het creëren van bewustwording, sociale mobilisatie en meldingen rapporteren van de Ebola uitbraak. 


Image from the old websitettc_ebola_2_klein Klik hier[/caption]

Waarom gebruiken ze hiervoor SMS?
Omdat 97% van de SMS berichtjes binnen 5 seconden gelezen wordt. Het is direct, interactief en kosteneffectief en daarnaast is SMS op elke telefoon te ontvangen. Vooral de interactiviteit van TTC’s campagnes zorgt ervoor dat het onderwerp bij mensen gaat leven en dat de informatie over Ebola daadwerkelijk begrepen wordt. Sinds het eerste Ebola geval vorige week in Mali, is het aantal mensen dat meedoet aan de TTC campagne daar gestegen met 65%.


Het begint allemaal bij bewustzijn
Inmiddels is iedereen het erover eens in de strijd tegen Ebola: kennis en bewustzijn zijn het allerbelangrijkste bij het voorkomen van deze vreselijke ziekte. In West-Afrika, net als in de Verenigde Staten en Europa, zien we dat ongegronde angsten en roddels zich snel op grote schaal verspreiden. Meer dan ooit is het van belang dat mensen toegang hebben tot de juiste informatie om zichzelf te beschermen en gevaarlijke misvattingen te voorkomen. Elk stukje juiste informatie is essentieel en kan een leven redden. TTC probeert mensen bewust te maken met behulp van mobiele technologie.


“Wat we nu het hardste nodig hebben is de verspreiding van de juiste informatie op de juiste manier. Mensen moeten antwoord krijgen op alledaagse vragen zoals: moet ik me zorgen maken? Wat moet ik doen om mezelf en mijn familie te beschermen?”  - Scott C. Ratzan, Raad van Bestuur van CDC, het wetenschappelijke adviesorgaan voor infectieziektes.


ttc_implementationcountriesLokale context
Uiteraard is mobiele technologie niet de enige oplossing bij het voorkomen van Ebola, maar het is wel een simpele en unieke manier om mensen te bereiken via iets wat ze gewoon in hun broekzak hebben zitten. Op deze manier kan op maat gemaakte (in lokale taal, in de lokale context) informatie terecht komen bij degenen die het het hardst nodig hebben, ongeacht waar ze wonen, of ze arm of rijk zijn. En het is ook nog eens volledig privé.



Hoe werkt het?
Mensen in verschillende Afrikaanse landen kunnen meedoen aan een interactieve quiz door het keywoord EBOLA te sms’en. Deelnemers ontvangen informatieve berichtjes over preventie, controle en behandeling. Daarnaast krijgen ze vragen en antwoorden over Ebola. Ze worden als het ware door een soort menu geleid. Aangezien er op dit moment nog geen vaccin of behandeling bekend is, is het belangrijk om te focussen op preventie en controle van Ebola. Zoals eerder gezegd is bewustwording hierbij het allerbelangrijkste. Hoe kun je jezelf beschermen? Het wassen van je handen is bijvoorbeeld één van de beste manieren om het virus te bestrijden.


Tekst: Josette de Vroeg | TTC 
Meer weten? | Lees het artikel 'sms'en met een missie' over TTC dat eerder verscheen

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact

Cabralstraat 1
1057 CD Amsterdam
info@social-enterprise.nl

 

Route

 

 

KVK-nummer: 54772028

BTW nummer: NL8514.34.447.B01

Founding partners:

 

  • PwC-logo-wit.png
  • logo stichting doen.png
  •