Artikelen

Deel de zon: innovatieve solarlamp verovert de wereld

Als je hoort dat 1,3 biljoen mensen ter wereld geen toegang hebben tot elektriciteit veren de meeste mensen niet handenwrijvend op met een ondernemend plan. Zo wel Maurits Groen en Camille van Gestel. In 2010 ontsproot hen een idee dat nog geen drie ja..

Gepubliceerd op 22 december 2013

Als je hoort dat 1,3 biljoen mensen ter wereld geen toegang hebben tot elektriciteit veren de meeste mensen niet handenwrijvend op met een ondernemend plan. Zo wel Maurits Groen en Camille van Gestel. In 2010 ontsproot hen een idee dat nog geen drie jaar later door het creëren van 246.834 uren solarlicht al impact heeft op meer dan 411.000 mensen wereldwijd.


De WakaWaka is een vrolijk uitziend geel solarlampje dat niet alleen in van oudsher elektriciteitsloze delen van Afrika licht brengt om te kunnen werken en huiswerk te maken maar ook in rampgebieden als Haïti en de Filipijnen letterlijk wat verlichting brengt. Een mooi voorbeeld van een succesvolle social enterprise, want: iedereen winst. 


Sociale klapper
Maurits had al eens eerder duurzame ideeën gehad, in zijn 30 jaar ervaring als consultant was al menig groen plan van zijn hand werkelijkheid geworden. Hij werkte voor grote opdrachtgevers als Grolsch, BCC en de Overheid aan projecten om duurzaamheid te integreren in de business van grote ondernemingen. Camille had al 15 jaar ervaring in de productontwikkeling voor bekende merken als Heineken, Unilever en TNT. Beide hadden dus hun sporen al verdiend, maar de WakaWaka, dat is toch wel een sociale en duurzame klapper.


Image from the old websiteMaurits & Camille Maurits & Camille[/caption]

Iets meer dan drie jaar geleden ontwikkelden ze samen een innovatief ledlampje dat met een dag opladen in de zon maar liefst 16 uur licht geeft. Dat is niet alleen heel handig op de camping, maar vooral in veel delen van de wereld waar men het zonder elektriciteit moet stellen. De lamp geeft genoeg licht om ’s avonds bij te werken, te lezen of  veilig over straat te kunnen. Denk je eens in: veel vrouwen moeten ’s avonds zonder verlichting over straat, kinderen maken huiswerk bij gevaarlijke kerosinelampjes en het opladen van je telefoon in een vluchtelingenkamp behoort zelden tot de directe mogelijkheden. Een product dus dat zowel hier als daar van praktisch nut is, en dat is precies het idee achter de WakaWaka Light en WakaWaka Power.


Vliegende start
Een paar maanden later ging door een succesvolle crowdfundactie de WakaWaka in productie en bleek het lampje de meest efficiënte solarlamp ter wereld. Na negen maanden zagen de eerste 33.000 sterke solarlampjes het licht en kon WakaWaka de wereld veroveren. Al snel werd ook de WakaWaka Power ontwikkeld en geproduceerd. Dit lampje geeft niet alleen licht, maar heeft bovendien de capaciteit om een mobiele telefoon of tablet op te laden. 


Social business
Nog even en bij het horen van ‘WakaWaka’ (´shine bright´ in het Swahili) gaat bij een groot deel van de Wereldbevolking een lampje branden. Voor een WakaWaka Light betaal je €29, lekker sociaal, zul je denken, dat kunnen de mensen in getroffen gebieden ww4.1pol
nooit betalen. Eens. Het businessmodel van WakaWaka is erop gericht dat door de verkoop van deze gadget in de Westerse markt de solarlamp in arme delen van de wereld ‘affordable’ kan worden gemaakt. Dat doen ze door de 10% van de winst van de verkoop in het rijke gebieden in de WakaWaka Foundation te storten zodat zij de wereldwijde impact kunnen inzetten. Hoge verkoopmarges in de welvarende gebieden van de wereld en lage in de arme zorgen ervoor dat iedereen naar draagkracht betaalt voor een solarlampje of -telefoonoplader.


Maurits: “De WakaWaka is beschikbaar voor een grote groep mensen die moet leven van minder dan  $2 per dag door het vragen van een kleine maandelijkse bijdrage. Een soort huurkoop. Dit is toegankelijke investering die gelijkstaat aan de kosten van kerosine.”


De WakaWaka Foundation is de charitatieve tak van de social enterprise die fulltime inzet op het toegankelijk maken van solarlicht bij die miljarden mensen zonder toegang tot elektriciteit. Ze zetten in op crisishulp door WakaWaka’s te doneren in rampgebieden in Syrië, Haïti en de Filipijnen. Met WakaWaka_impactpolhet Buy One Give One-model wordt de verkoop van WakaWaka’s bij ons direct vertaald in een geefactie in hulpbehoevende gebieden.


Maurits: “Dit innovatieve en super efficiënte lampje is een premium product voor de westerse consument die design en kwaliteit wil en tegelijkertijd miljoenen gezinnen onder de armoedegrens worden ‘verlicht’.”


Impact
WakaWaka is een echte social enterprise: met hun businessmodel gaan ze een maatschappelijk probleem te lijf. Afgelopen zomer bracht WakaWaka haar impact in kaart, en de getallen zijn overdonderend:
ww3.2pol



  • Er zijn meer dan 50.000 WakaWaka’s verspreid over de wereld…

  • Die samen een impact voor meer dan 255.225 mensen wereldwijd hebben gecreëerd 

  • En maar liefst $1.310.651 aan energiekosten hebben bespaard

  • 153.135 uur aan extra licht gegenereerden voor werk en studie

  • En 28.753 ton CO2-uitstoot terug hebben gedrongen


Naast deze indrukwekkende cijfers is de lamp ook nog eens stukken veiliger dan de kerosinelampjes die in Afrika veel worden gebruikt. Deze gevaarlijke lampjes geven niet alleen minder licht, ze zorgen daarnaast voor veel brandwonden. Er wordt geschat dat de WakaWaka al 924 brandslachtoffers heeft gescheeld.


Doe met 'Solar for Syria', koop een WakaWaka!
Zodra de zon onder is stopt het leven voor veel vluchtelingen in Syrische vluchtelingen- kampen. De WakaWaka Light of Power kan in deze situatie van essentieel belang zijn. De telefoon kan worden opladen zodat ze contact kunnen onderhouden met de buitenwereld: syr.pol2essentieel voor informatie over veiligheid, eten etc, maar ook contact met familie en geliefden elders. Via een ‘Buy One, Give One’ actie van Stichting Vluchteling en het International Rescue Committee heeft 'Solar for Syria' tot doel om zoveel mogelijk WakaWaka’s beschikbaar te maken voor Syriërs in nood. Voor elke verkochte WakaWaka verstrekt de organisatie eenzelfde product aan een Syrisch vluchtelingengezin. Buy One, Give One!


 


Meer lezen over social enterprises?
Bekijk hier de andere afleveringen


Aflevering 1 – Ruud & Edvard van Taxi Electric
Aflevering 2 - Mathijs & Patrick van Zorgvoorelkaar
Aflevering 3 – Ronald & Sjoerd van Specialisterren 
Aflevering 4 – Fer & Arno van De Prael 
Aflevering 5 – Mark & Tiemen van Roetz-Bikes
Aflevering 6 – Elike van Counting Flowers 
Aflevering 8 - Siem van Ragbag 

Meld je aan voor onze nieuwsbrief