Evenementen

Vandaag online: Social Enterprise Monitor 2016

Om 12 uur presenteert Willemijn Verloop De Social Enterprise Monitor 2016 op Impact Startup Fest in Den Haag. Het grootste onderzoek naar de sector van sociaal ondernemers vind je hier.

Gepubliceerd op 26 mei 2016

Social Enterprise Monitor 2016: positieve resultaten zetten door

Groei social enterprise sector zet door, overheid blijft achter

De Social Enterprise Monitor, het grootste jaarlijkse onderzoek onder sociaal ondernemers in Nederland, laat voor het vierde jaar op rij groei zien: toename in werkgelegenheid (24%) gaat gepaard met een stabiele omzetgroei. De overheid speelt hierin nauwelijks een rol; ondanks de ambitie ‘maatschappelijk verantwoord in te kopen’ realiseren sociale ondernemingen slechts 11% van hun omzet bij de overheid. Bedrijven (46%) en consumenten (32%) zijn de belangrijkste klantengroepen voor sociaal ondernemers.

Willemijn Verloop, directeur Social Enterprise NL: “Wij zijn trots op de resultaten en op het sociaal ondernemersveld dat al vier jaar op rij bovengemiddeld goed presteert. Het is daarentegen het zorgwekkend dat de overheid als grootste inkopende partij in Nederland dat voor slechts 11% bij sociaal ondernemers doet. Terwijl zij zich zich specifiek richten op maatschappelijke vraagstukken in het publieke domein. Een actieve, stimulerende rol van de overheid, zoals we die wel in de landen om ons heen zien, blijft in Nederland achter.”

Hoge  mate van innovatie Sociale ondernemingen creëren opvallend vaak innovatieve producten en diensten. 54% van de ondernemingen geeft aan in de afgelopen twee jaar een product of dienst op de markt gebracht te hebben dat nog niet bestond.

Financiering toegankelijker 83% van de sociale ondernemingen die in 2015 financiering zocht is hierin – geheel of gedeeltelijk - geslaagd. Er zijn steeds meer financiers beschikbaar voor sociale ondernemingen.

Stijgend bewustzijn onder klanten 83% van de social enterprises signaleert een toename van de maatschappelijke bewustwording bij klanten. Sociale ondernemingen dragen met het aanbieden van producten met een maatschappelijke missie actief bij aan deze bewustwording. Zo vestigt Fairphone de aandacht op misstanden bij het winnen van grondstoffen voor mobiele telefoons en vraagt Kromkommer aandacht voor voedselverspilling met ‘gekke groenten’.

Toename impactmeting 61% van de respondenten geeft aan impact te meten, 10% meer dan vorig jaar. Ook vragen stakeholders vaker om een impactrapportage (64%). Impactmeting is een cruciaal onderdeel van de verdere ontwikkeling van social enterprise sector zoals ook de SER onderkend. Het is positief te zien dat hier sprake is van een opgaande trend.

Lees hier De Social Enterprise Monitor 2016

Over Social Enterprise NL

Social Enterprise NL is in 2012 opgericht door Willemijn Verloop en Mark Hillen. Zij schreven het boek “Verbeter de wereld, begin een bedrijf’. Een sociale onderneming heeft primair een maatschappelijke doelstelling, levert diensten of producten en is daarmee financieel zelfvoorzienend. Social Enterprise NL biedt business support aan sociaal ondernemers en richt zich op overheid, financiële- en onderwijsinstellingen om het ecosysteem te verbeteren en daarmee groei van de sector te stimuleren. De jaarlijkse Social Enterprise Monitor geeft een goed beeld van de ontwikkelingen in de sector.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact

Cabralstraat 1
1057 CD Amsterdam
info@social-enterprise.nl

 

Route

 

 

KVK-nummer: 54772028

BTW nummer: NL8514.34.447.B01

Founding partners:

 

  • PwC-logo-wit.png
  • logo stichting doen.png
  •