English

Social Enterprise Monitor 2018: groei onder ondernemende activisten

Gepubliceerd op 8 september 2018.

Op 8 september is de Social Enterprise Monitor 2018 gepubliceerd. Uit het jaarlijkse onderzoek onder sociale ondernemingen wordt duidelijk dat er niet alleen goede economische resultaten behaald worden, maar ook dat sociaal ondernemers zich actief inzetten om anderen te beïnvloeden om hun missie te bereiken.

  • Groei en toename winstgevendheid
    Het aandeel winstgevende sociale ondernemingen neemt toe. 44% van de ondernemingen gaf aan over 2017 winstgevend te zijn. Naarmate ondernemingen langer bestaat zijn ze vaker winstgevend. Ook omzet (26%) en werkgelegenheid (21%) nemen sterk toe bij sociale ondernemingen.

  • Ondernemers willen gekopieerd worden
    Impact vergroten gebeurt niet alleen door meer producten of diensten te verkopen, maar ook door andere spelers zoals bedrijven en overheden te beïnvloeden. Sociaal ondernemers zijn hier actief mee bezig, maar liefst 69% wil gekopieerd worden door andere bedrijven en 52% probeert het functioneren van een hele markt te veranderen.

  • Marktomstandigheden verbeteren
    Een grote meerderheid van ondernemers (77%) geeft aan dat ‘herkenning en erkenning’ voor sociale ondernemingen de afgelopen jaren is toegenomen. Ook geven ondernemers aan dat consumenten en bedrijven impact belangrijker vinden. Beleid van de Rijksoverheid is volgens ondernemers de afgelopen jaren niet verbeterd.

  • Impact wordt uitgevraagd en gemeten
    Een ruime meerderheid van de ondernemingen (63%) geeft aan impact te meten. Dit percentage ligt iets hoger dan voorgaande jaren. Bij 75% van de ondernemingen vraagt een van de stakeholders om een impact rapportage. Een kleine groep (8%) ondernemers aan de meetindicatoren in te stellen aan de hand van de SDG’s.


Lees hier de hele Social Enterprise Monitor 2018.