Artikelen

Sociaal ondernemerschap op de agenda Verkiezingen

De afgelopen jaren hebben wij samen met ondernemers veel aandacht besteed aan het agenderen van sociaal ondernemerschap op de politieke agenda. En niet zonder resultaat! .

Gepubliceerd op 2 februari 2017

De afgelopen jaren hebben wij samen met ondernemers veel aandacht besteed aan het agenderen van sociaal ondernemerschap op de politieke agenda. En niet zonder resultaat!  Vicepremier Lodewijk Asscher heeft de afgelopen maanden met meer dan 20 ondernemers gesproken over de kansen van sociaal ondernemerschap voor Nederland, Tweede Kamerlid Stientje van Veldhoven (D66) ging op bezoek bij social enterprise Cycloon:


PvdA, CDA, D66 en de ChristenUnie noemen het stimuleren van sociaal ondernemerschap specifiek in hun verkiezingsprogramma. Lees hier de plannen van deze partijen:

PvdA: Eerlijke praktijken in handel en economie
“Een duurzame economie die rekening houdt met mensen, ecologie en sociale waarden komt niet vanzelf tot stand. Wij stellen voor dat bedrijven gaan rapporteren over de beloningsverhoudingen binnen het bedrijf, over eerlijke handel en duurzaamheid in hun productie en over hun sociale en ecologische prestaties. De sociale onderneming wordt als aparte ondernemingsvorm mogelijk gemaakt.” (pagina 26)

D66: Vooroplopen in duurzaam en sociaal ondernemen
“Nederland is een wereldwijde koploper in duurzaam en sociaal ondernemen. D66 is trots op grote en kleine Nederlandse bedrijven die de kansen en noodzaak zien om hun bedrijfsvoering fundamenteel te verduurzamen, verantwoordelijkheid nemen voor hun impact op de wereld om hen heen, zichzelf doelen stellen en hierover transparant rapporteren. D66 wil dat de overheid deze beweging steunt, bijvoorbeeld door samenwerking in duurzame ketens te vereenvoudigen en te stimuleren.” (pagina 47)


CDA: Kansen voor de maatschappelijke onderneming
“In de markt groeit de vraag naar maatschappelijke ondernemingen. Dat zijn ondernemingen die niet in de eerste plaats winst willen maken maar ook een maatschappelijke missie voor ogen hebben. Dit kan gaan om een restaurant voor mensen met een handicap of een coöperatieve supermarkt in een krimpgebied die open wil blijven om de leefbaarheid te behouden. Deze ondernemers zijn pioniers in een eerlijke economie die meer draait om welzijn dan om winst. Wij zijn hun ambassadeur en zetten ons in voor meer ruimte en passende regels.” (pagina 37)

ChristenUnie: Sociaal ondernemerschap

  • Geef sociaal ondernemers grotere kans bij overheidsinkoop. Social return wordt een essentieel onderdeel bij alle inkopen van de hele publieke sector, ook onder de aanbestedingsgrens. Ook bij opdrachten volgens de Best Value Procurement methode wordt social return meegewogen.
  • BVm. Sociale ondernemingen beter onderscheiden door een eigen rechtsvorm voor hen te introduceren: de BVm. Hiermee wordt de sociale onderneming ook als zodanig herkenbaar.
  • Schenkingsvrijstelling voor investeringen in sociale ondernemingen. (pagina 67)


Verkiezingsdebat Impact Economie

Mooie voornemens op papier, maar deze thema’s moeten natuurlijk ook onderwerp zijn van debat. Samen met NRC Live organiseren we het daarom het Verkiezingsdebat over de Impact Economie. VVD, PvdA, D66, GroenLinks, SP en ChristenUnie zullen hier met elkaar in debat gaan. Lees hier meer over het debat en de mogelijkheid dit bij te wonen. 

trefwoorden:

bvm lobby politiek verkiezingsprogramma

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact

Cabralstraat 1
1057 CD Amsterdam
info@social-enterprise.nl

 

Route

 

 

KVK-nummer: 54772028

BTW nummer: NL8514.34.447.B01

Founding partners:

 

  • PwC-logo-wit.png
  • logo stichting doen.png
  •