English

Derde #BuySocialNL event voor Metropoolregio Amsterdam

Gepubliceerd op 18 mei 2017.

Op 30 maart organiseerden de gemeente Amsterdam en de Metropoolregio Amsterdam samen met Social Enterprise NL alweer het derde Buy Social Event dat plaatsvond bij de Schiphol Group. Verschillende inkopende bedrijven en sociaal ondernemers kwamen met elkaar in contact met als doel: stimuleren van inkoop bij sociaal ondernemers om zo maximale impact te creëren. In een Q&A met Paul Kok (gemeente Amsterdam) benadrukte Willemijn Verloop (Social Enterprise NL) het belang van sociaal inkopen: ‘Samenwerking tussen inkopers en sociale ondernemingen creëert de mentaliteitsverandering die zo nodig is’. Dertien sociaal ondernemers pitchten hun producten en diensten en lieten zo horen welke impact zij maken.

 BuySocial-30maart.jpg


Succesvolle samenwerking TMG & Closing the Loop

Esther Lammers (manager inkoop TMG) lichtte hun samenwerking toe met Joost de Kluijver (Closing the Loop), die erop gericht is om e-waste tegen te gaan. Omdat dit een concrete invulling van het MVO beleid is, leidt dit intern tot meer bewustwording. Op haar afsluitende vraag ‘hoe grotere organisaties zoals TMG effectief en eenvoudig gebruik kunnen maken van social enterprises?’ antwoordde Niels van Buren (Swink Webservices) dat pilots in de praktijk goed werken. “Als inkoper krijg je dan inzicht in het bedrijf, je leert elkaar kennen en bouwt eerst wat ervaring op. Vanuit daar kan je makkelijker opschalen.’

 

Schiphol Group

Denise Pronk (Corporate Responsability, Schiphol Group) nam de zaal mee door het CR beleid waarin de focus sterk ligt op werken aan een duurzame luchtvaartsector, luchthaven en omgeving. Binnen HR focust de Schiphol Group zich op diversiteit, met een aantal concrete resultaten als gevolg.

 

Aanwezige bedrijven

Naast TMG en Schiphol Group waren de volgende inkopende bedrijven en organisaties aanwezig: Gemeente Amsterdam, COMPAREX, Hogeschool Windesheim, Recolo, Van der Valk Hotel.

De volgende sociale ondernemingen en sociale firma’s gaven een pitch: B-Challenged, Breedweer, Closing the Loop, CRE8, Freud, KANS! Amsterdam, Piipol, Print en Pixels, Reflow, Shootlab, Solar Sedum, Swink Webservices, Tuyu. Tijdens het netwerken na de pitches legden zij gemiddeld 3,5 kansrijke contacten.

Waarom inkopen bij een social enterprise?

Voor steeds meer bedrijven is alleen winst maken niet meer voldoende. Het bereiken van maatschappelijke waarde of impact wordt steeds belangrijker. Een manier om impact te creëren is door in te kopen bij sociale ondernemingen. Dit zijn bedrijven die als primair doel hebben een maatschappelijk probleem aan te pakken, vaak met innovatieve oplossingen. Door diensten en producten af te nemen bij sociale ondernemingen kunnen bedrijven hun impact vergroten en bijdragen aan het oplossen van maatschappelijke uitdagingen.

Gemeente Amsterdam en #BuySocialNL events

Amsterdam wil dé stad zijn voor sociaal ondernemen en heeft zich onder meer ten doel gesteld om meer in te kopen bij sociale ondernemingen. Met de Buy Social events wil de gemeente samen met Social Enterprise NL het bedrijfsleven in de stad inspireren hetzelfde te doen. De events zijn onderdeel van het ‘Actieprogramma Sociaal Ondernemen 2015-2018’.

Social enterprises in vele sectoren

De dertien aanwezige sociale ondernemers zijn slechts een kleine afspiegeling van een groeiend aantal sociaal ondernemers in Nederland. Op de website van Social Enterprise NL kun je zoeken naar meer sociale ondernemingen in 16 sectoren.

Meer weten? Voor vragen over Buy Social en sociaal inkopen neem je contact op met Bart Krull van Social Enterprise NL (bart@social-enterprise.nl).

 

Reageer