English

Achter de schermen bij...Yespers

Gepubliceerd op 31 juli 2017.

Een smoothie op een boterham. Dit idee was het startschot voor de groente-en fruitspreads van Yespers. Inmiddels is het assortiment uitgebreid naar knapperige granola en vind je de producten ook in de schappen van de Duitse en Oostenrijkse supermarkten. We gaan op bezoek bij Yespers en CEO Stefan Baecke neemt ons mee in hun verhaal.

 2.png

Groente en fruitspreads, gezond eten, waar gaat Yespers precies om?

‘Toen we begonnen wilde ik niet alleen de focus hebben op gezond eten, maar op een totaal concept. Alles wat je doet en maakt heeft impact op de omgeving. Wij hebben het daarom over “Nieuwe Natuur” en daarmee kiezen we bewust voor deze alliteratie. Het gaat namelijk over én-én. Nieuwe Natuur staat voor gezonde voeding, verantwoordelijkheid nemen en zorgen dat de keten verduurzaamt. Het is een groot doel om na te streven, maar alleen dan kun je impact maken. Ik vind dat een producent van eten die verantwoordelijkheid moet nemen. Ik hoor vaak, je moet focus hebben. Nog te vaak betekent focus aandacht voor 1 gebied of onderdeel. Dat vind ik persoonlijk geen focus, dat is het negeren van je impact op andere delen waar je product of bedrijf ook positief of negatief aan bijdraagt.'

De hele keten verduurzamen…hoe ga je dan te werk?

‘De eerste stap is consumentengedrag veranderen. Ons idee is namelijk dat we met consumentengedrag ook verandering in de keten kunnen realiseren. Met onze producten springen we in op de toenemende behoefte van mensen om natuurlijker, gezonder en transparanter te eten. De tweede stap is de verduurzaming van de keten. Hierbij kijken we naar onze eigen producten, maar ook naar andere reststromen van fruit. Het woord ‘reststroom’ gebruiken we liever niet, het is meer een product wat nog geen bestemming heeft gevonden. De laatste stap is dat we zoveel mogelijk rechtstreeks bij telers en boeren gaan inkopen, om zo de keten te verkorten. Met de producenten van onze spreads en granola hebben we afgesproken dat we stap voor stap onze eigen producten gaan inkopen en verwerken.’

 4.png

Hoe gaan jullie die laatste stap realiseren?

‘We zijn nu met verschillende telers in gesprek of we hun B-keuze kunnen gaan verwerken in onze spreads. Dat is hier in Nederland, maar ook bijvoorbeeld in Ecuador, waar onze bananenpuree vandaan komt. Wat ik zelf de mooiste uitdaging hieraan vind, is dat je bij de bron (de boer), aansluiting kan zoeken met je producten. Zo kan je meer vraag gestuurd produceren en verspilling voorkomen. Wist je dat we 35% voedsel weggooien? En dat een kwart van alle CO2 uitstoot te maken heeft met voedselproductie? Ons huidige voedselsysteem is ontzettend lineair ingericht. Dat veroorzaakt naast veel verspilling en onnodige vervuiling, ook veel druk op de zwakste schakels in de keten, de boer. Om dat laatste tastbaar te maken voor consumenten hebben we nu een van onze ingrediënten apart laten verpakken: cashew. Die cashew wordt rechtstreeks ingekocht van een Afrikaanse verwerker. Een zak van 370 gram symboliseert 1 dag inkomen voor een Afrikaans gezin. Hoe meer we lokaal laten verwerken, hoe meer ontwikkeling er plaats kan vinden. Dat is daar (in Afrika) ontzettend van belang, maar ook hier (in het Westen).’ Dus 3 stappen, gezonder, duurzamer en beter. Mooi he, dat dat allemaal met eten kan? En dat minimaal 3x per dag.'

Ben je idealistisch?

‘We moeten met elkaar het lef hebben om onze consumptie te gebruiken om verandering te creëren. Dat is niet makkelijk want “je klinkt” soms inderdaad als een soort predikant of idealistische wereldverbeteraar. In Nederland is het dan ook vaak, doe maar gewoon, nou ik vind deze manier in elk geval gewoner. Als ik eerlijk ben is sociaal ondernemen een moeilijkere manier van ondernemen. Juist omdat dit soort beelden erbij bestaan en juist omdat je verder kijkt dan je eigen interne proces. Het is niet schattig of lief, maar gewoon keihard bikkelen. De vreugde komt wel uit de voldoening om verandering in beweging te zetten en dat geeft ontzettend veel energie.’

 1.png

De Nieuwe Natuur van Yespers, hoe brengen jullie het verhaal onder de aandacht?

‘Het idee is om op een positieve en verhalende manier de aandacht op voedsel en voedselproductie te vestigen. Daar hebben we Yesper voor: Yesper is onze brand en de persoon die ons verhaal vertelt. Eigenlijk is het een beetje mijn eigen verhaal, want ik ben namelijk opgegroeid op een boerderij. Dit is een beetje geromantiseerd en toen ontstond Yespers. Dat was in het begin wel wennen, want het was niet mijn bedoeling om mezelf op de voorgrond te zetten. Dat maakt het wel authentiek en makkelijk; we vertellen echte verhalen!’

 Wie is jullie doelgroep?

‘Als we kijken naar de volgers op social media, dan zijn het voornamelijk vrouwen tussen de 25 en 35. Mensen die nadenken over gezonde voeding, (jonge) kinderen hebben en vinden dat kinderen ook gezond moeten eten. Overigens trekt het granola ontbijtje vooral jongvolwassenen die snel maar wel gezond willen ontbijten.’

 3.png

En wat is de toekomst voor Yespers?

‘Groeien. Dus partners, nieuwe klanten of mede-investeerders zijn van harte welkom. Er liggen nog allerlei ideeën voor producten op de plank. En we willen graag opschalen en zo nog meer impact creëren. Ook zijn we met de eerste cateraars en bedrijfsrestaurants aan de gang, om zo het contactmoment met consumenten te vergroten. Verder willen we natuurlijk verder invulling geven aan het laatste deel van onze missie; zo veel mogelijk rechtstreeks inkopen bij de boeren. Daar kijk ik persoonlijk het meeste naar uit!’

 

Voor de 'Achter de Schermen...' reeks gingen we vorige keer langs bij CRE8