Artikelen

Wat ik je wilde vragen: Willem&Drees

Vorige keer spraken wij met Chantal van Engelen van Kromkommer die een vraag stelde aan Willem&Drees. Het is nu dus de beurt aan hen om antwoord te geven én een volgende vraag te formuleren aan een andere sociaal ondernemer uit ons netwerk: Peerby!.

Gepubliceerd op 3 mei 2016

In 2009 zijn Willem Treep en Drees Peter van den Bosch in de regio Amersfoort begonnen met het brengen van lokale groenten en fruit naar supermarkten. Al snel na de start merkten Willem en Drees dat er een grote behoefte is aan lokaal en eerlijk eten. Het was een begin voor de twee sociaal ondernemers om met een flinke dosis idealisme en bevlogenheid een positieve impact te creëren in de voedselketen. De vorige keer sprak Kromkommer over hun missie om voedselverspilling tegen te gaan. Kromkommer stelde een vraag aan Willem&Drees en nu is Drees Peter van den Bosch aan de beurt om deze en andere prangende vragen te beantwoorden. 

Chantal Engelen van Kromkommer vroeg zich de vorige keer het volgende af: “Willem&Drees wil ook bijdragen aan de verbetering van de voedselketen. Wij geloven dat zij echt een verschil kunnen maken. Daarvoor is een zekere schaalgrootte noodzakelijk. Ik ben daarom benieuwd naar de groeiplannen van Willem&Drees.” 

Directe verbinding
“Onze missie is om lokaal voedsel makkelijk beschikbaar te maken. Ons streven is dus om een directe verbinding te bewerkstelligen tussen de mensen die eten maken en de mensen die dit consumeren. Vanaf het begin zijn wij aan het groeien en zo proberen wij bij te dragen aan de verbetering waar Kromkommer het over heeft. Dit doen wij door onze producten via zo veel mogelijk kanalen aan te bieden; supermarkten, cateraars en online op onze webshop”, aldus Drees Peter van den Bosch. Volgens hem is de directe verbinding dus belangrijk om een verschil te maken, waar hoe wil Willem&Drees dit precies bereiken? 

“Wij geloven dat via een directe verbinding tussen producent en consument de voedselketen in beweging kan worden gebracht. Er ontstaat namelijk direct meer verantwoordelijkheid, zowel bij de producent als bij de consument. Wij zorgen dat de natuurlijke band weer wordt hersteld en deze dynamiek levert een eerlijk en duurzaam product op”, vertelt Drees. Ook benadrukt Drees de kritische rol van Willem&Drees in dit proces: “Soms wijzen wij producenten af, omdat zij simpelweg niet duurzaam genoeg produceren. Wij stimuleren en faciliteren consument en producent maar hebben uiteraard onze eisen. Door de jaren heen hebben wij de duurzaamheid van onze producten beter willen aantonen. Zo zijn we met experts bij elkaar gekomen om te kijken hoe producenten ook aantoonbaar duurzamer kunnen zijn. Wat voor mij echter het belangrijkst is, is de menselijke verbinding die wij aangaan met de producent. Op deze manier kan er een langdurige en duurzame samenwerking tot stand komen. Wij bieden onze producenten een stabiele afzetmarkt en dat zorgt voor verandering. Wat wij nu zien is dat reguliere producenten door de zekerheid die Willem&Drees biedt op steeds duurzamere manier gaan produceren.” 

Buy Social
In 2012 sloot Willem&Drees een contract met een grote cateraar af. Sodexo was overtuigd van het eerlijke verhaal van Willem&Drees. Wij behandelen deze case uitgebreid in onze Buy Social publicatie. Wij vroegen ons af hoe Drees dit mooie voorbeeld van sociaal inkopen heeft ervaren. “Zowel de overheid als veel bedrijven hebben steeds meer behoefte aan een eerlijk verhaal. Sodexo kon zich onderscheiden door met ons in zee te gaan en te laten zien dat het lokaal en eerlijk eten verkoopt. De samenwerking levert niet alleen voor Sodexo veel op. Wij kunnen op maar liefst 600 bedrijfslocaties onze producten leveren en dus een nog grotere impact maken.” 

De echte waarde in de voedselketen
“We gaan naar een nieuwe economie met andere waarden en ik zie dat sociale ondernemingen een voorbeeldrol op zich kunnen nemen om deze transitie te versnellen”, vertelt Drees. Ook ziet hij de urgentie van een verschuiving in de voedselketen: “De verandering naar een eerlijkere voedselketen kan niet vandaag of morgen gebeuren. Maar ik ben het met Quirijn Bolle van Marqt eens dat we een eerlijkere waarde moeten geven aan voedsel. We betalen nu structureel te weinig voor ons eten. We moeten gaan inzien dat we voor ons eten moeten betalen wat het waard is”, benadrukt Drees. 

Wat ik je wilde vragen… Peerby:
Dan is het nu de beurt aan Willem&Drees! Wat wil Drees weten van een andere sociaal ondernemer uit ons netwerk? "Ik ben benieuwd hoe het staat met de internationale ambities van Peerby", aldus Drees. Die vraag leggen we in het volgende interview voor aan Peerby. 

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact

Cabralstraat 1
1057 CD Amsterdam
info@social-enterprise.nl

 

Route

 

 

KVK-nummer: 54772028

BTW nummer: NL8514.34.447.B01

Founding partners:

 

  • PwC-logo-wit.png
  • logo stichting doen.png
  •