Artikelen

Wat ik je wilde vragen: Marqt

De vorige keer mocht Lendahand een vraag stellen aan een andere sociale ondernemer uit ons netwerk. De vraag was gericht aan Marqt en dus is de beurt nu aan Quirijn Bolle, oprichter van Marqt!.

Gepubliceerd op 15 maart 2016

 

De vorige keer mocht Lendahand een vraag stellen aan een andere sociale ondernemer uit ons netwerk. De vraag was gericht aan Marqt en luidde: ‘Willen jullie met ons het gesprek aangaan over hoe we samen ondernemers in opkomende landen kunnen financieren, zodat deze ondernemers kunnen groeien en lokale werkgelegenheid kunnen creëren en tegelijkertijd mooie producten kunnen produceren voor in de schappen in Marqt?’

 

Een goed excuus dus voor een gesprek met de oprichter van Marqt, Quirijn Bolle. De vraag van Lendahand is volgens Quirijn interessant: “Marqt heeft een kwaliteitsfilosofie waarbij we in eerste instantie kijken naar producten uit de omgeving. Het werk dat wij al doen in opkomende landen is in samenwerking met verschillende partijen eerlijke en goede producten te maken. Als het met ons kwaliteitsbeleid rijmt, staan wij uiteraard open voor een wederzijdse waardecreatie.”

Op weg naar een nieuw voedingssysteem 
Het creëren van deze sociale waarde is voor Marqt belangrijk. Sterker nog, vanaf het begin is dit de motivatie voor Quirijn geweest: “Wij wilden het voedingssysteem op een andere manier inrichten. Het traditionele voedingssysteem is erop ingericht om zo veel mogelijk geld te genereren met voedsel. De producten worden vooral aantrekkelijk gemaakt door de kosten te verlagen. Deze kostenverlaging heeft vaak een slechte invloed op mens en milieu. Quirijn wil geld een andere rol toebedelen: “Wij zien geld niet als doel, maar als ruilmiddel en met dit geloof willen we de huidige voedselketen veranderen. We richten ons op een eerlijke en gezonde relatie met onze producenten zodat de prijs die je betaalt voor een product bij Marqt ook daadwerkelijk de eerlijke waarde is in de keten. Het is hier belangrijk dat er gekeken wordt naar bijvoorbeeld natuurbehoud en gezonde relaties met producenten.”

‘Van idee tot gezond en serieus bedrijf’
Sinds de oprichting van 2008 heeft Quirijn de onderneming door een aantal fasen zien gaan en ziet hij de positieve impact van Marqt: “Ik ben ontzettend trots als ik zie dat we mensen simpelweg blij maken met wat we doen. Deze mensen zijn klanten, maar ook de werknemers en producenten van Marqt.” Ook is hij trots op waar Marqt als onderneming op dit moment staat: “We hebben nu een redelijke voetafdruk en we zijn een gezond en serieus bedrijf. Er is hard gewerkt naar dit moment en we hebben veel resources moeten gebruiken om hier te komen. Marqt is van een idee uitgegroeid tot een gezond bedrijf en we zijn nu aanbeland in een periode waar ik al een tijd lang naar uitkeek. We kunnen ons nu namelijk compleet focussen op de verbetering van onze producten en het vertellen aan mensen waarom Marqt er is. Op dit moment kunnen we zelf bepalen waar Marqt naar toe gaat. We hebben veel mogelijkheden en dat voelt goed.” Quirijn kijkt met veel enthousiasme de toekomst in: “We willen ons in de nabije toekomst vooral richten op het beter worden in wat we doen. De verbetering en versterking van onze keten zien we vooral tot stand komen door te innoveren op productniveau.”

Marqt in relatie met Social Enterprise NL
“Social Enterprise NL vind ik een goed initiatief dat we onder andere steunen door ons lidmaatschap. We vinden het belangrijk dat er een gezicht wordt gegeven aan sociaal ondernemerschap in Nederland. Veel sociaal ondernemers in Nederland zijn hard bezig om iets te veranderen. Al deze ondernemers krijgen een centrale stem door Social Enterprise NL” stelt Quirijn. Verder ziet hij dezelfde boodschap bij andere sociaal ondernemers. “Als ik Marqt in een breder perspectief plaats, zie ik dat wij het net als andere sociaal ondernemers het anders willen zien. We willen het huidige economische marktmodel anders inrichten. We zitten op dit moment nog op een kapitalistische golf die net is omgeslagen en nu plat ligt in de branding. Die kapitalistische golf is niet per se slecht, maar we zien wel veel slechte bijverschijnselen. Met het sociaal ondernemerschap komt er een andere golf aan en kijken we naar hoe het anders kan. Een onderneming hoeft niet ten koste, maar kan ten bate van mens en milieu succes hebben. Ik vind het daarom goed dat Social Enterprise NL deze ondernemingen verbindt en zorgt voor een krachtige beweging van sociaal ondernemerschap in Nederland.”

Wat ik heel graag wil vragen aan … Kromkommer:
De laatste vraag mag Marqt doorgeven aan een ander lid van Social Enterprise NL. De vraag van Quirijn wordt gesteld aan Kromkommer:

“Ik zag dat Kromkommer sinds kort in de schappen van Marqt ligt. Heb tot nu toe alleen de cougettesoep geprobeerd die erg lekker was. Verloopt de samenwerking met Marqt goed en welke nieuwe producten kunnen we van jullie verwachten de komende tijd?”

 

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact

Cabralstraat 1
1057 CD Amsterdam
info@social-enterprise.nl

 

Route

 

 

KVK-nummer: 54772028

BTW nummer: NL8514.34.447.B01

Founding partners:

 

  • PwC-logo-wit.png
  • logo stichting doen.png
  •