Artikelen

Succes begint met een heldere strategie...

Mira Huussen helpt maatschappelijke ondernemingen een nieuwe visie, strategie of innovatie te ontwikkelen. In november gaf zij een strategietraining aan de BOOSTERS van Social Enterprise NL. In een drieluik deelt zij haar inzichten.

Gepubliceerd op 29 november 2016

Mira Huussen helpt met haar bedrijf Bondgenoot managers en teams van maatschappelijke ondernemingen om op eigen kracht een nieuwe visie, strategie of innovatie te ontwikkelen. In november gaf zij ism Spaces een strategietraining aan jonge, sociale ondernemers aangesloten bij Social Enterprise NL. Dat leverde haar drie interessante inzichten op die zij graag deelt in een drieluik.

Succes begint met een heldere strategie:
3 inzichten die daarbij helpen

Inzicht 1: Kerncompetenties zijn meer dan een sociaal verhaal  

De filosofie van mijn onderneming – strategie op eigen kracht – was vanzelfsprekend ook het uitgangspunt voor deze training. Hoe kun je zelf aan de slag met strategie? Wat is een goede strategie eigenlijk? En zijn er handige tools die je kunt gebruiken?

Met de zeer uiteenlopende groep jonge sociaal ondernemers - in sectoren als voedsel (rawfood), financiële diensten (risico’s delen in je eigen community) of de deeleconomie (producten voor de buurt) – kwamen we snel bij het belang van kerncompetenties. Want kerncompetenties geven een stevig fundament aan je onderneming. Speciaal voor sociale ondernemingen geldt dat het goed is om verder te kijken dan het ‘sociale verhaal’ alleen. Want in de training werd op de strategische vragen – Wat is de kracht van deze onderneming? Hoe onderscheid jij je in de markt? – telkens hetzelfde antwoord gegeven, namelijk ‘het sociale verhaal’. 

Toch is dit een te eenvoudig antwoord op deze ingewikkelde strategische vragen. Natuurlijk is een sterke sociale identiteit van groot belang voor je onderneming. Een identiteit die zich direct doorvertaalt in een product en een merk, dat daarmee herkenbaar, authentiek en aantrekkelijk is. Sterker nog, een krachtige identiteit is meer en meer een noodzakelijke voorwaarde voor een succesvolle onderneming. Echter de vraag is; is dit voldoende? Verleidt dit consumenten in jouw domein tot een aankoop? Zijn zij eventueel bereid om meer te betalen voor ‘jouw verhaal’?

Gelukkig groeit de groep bewuste consumenten. Maar hoe groot is de groep voor jouw verhaal en product al? En voor bijvoorbeeld producten die ‘low-interest’ zijn, of producten die een gedragsverandering vereisen, zal het (nog) veel lastiger zijn om consumenten tot een aankoop te bewegen. Last but not least, voor de pionierende ondernemers is het bovendien een vraag: staan er nu – of in de toekomst – meer ondernemers op met een soortgelijk verhaal. Hoe blijf je dan overeind? Dan is het belangrijk dat het fundament van je onderneming stevig is. Niet alleen met een verhaal, maar ook met unieke competenties.

Wat mij opviel is dat de ondernemers te snel voorbij gingen aan de krachtige competenties die zij wel degelijk bezitten. Een unieke waardeketen, nu nog kleinschalig, maar eenmaal opgeschaald zeker niet eenvoudig te kopiëren. Een uniek IT-platform, nu nog in ontwikkeling, maar straks misschien de basis voor vele community-diensten. Unieke designers, die telkens opnieuw begerenswaardige ontwerpen maken. Verzamellokaties die écht in de buurt zijn, waardoor delen gemakkelijker wordt dan huren. Etcera.

Investeren in unieke competenties, die zich vertalen in een waardevol aanbod in de markt, biedt sociale ondernemers meer kracht dan alleen hun verhaal. Om zo met succes de concurrentie in de markt aan te gaan en hun positieve impact te realiseren. 

Dit was de eerste van 3 inzichten die Mira Huussen met ons wil delen. Reacties zijn van harte welkom.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact

Cabralstraat 1
1057 CD Amsterdam
info@social-enterprise.nl

 

Route

 

 

KVK-nummer: 54772028

BTW nummer: NL8514.34.447.B01

Founding partners:

 

  • PwC-logo-wit.png
  • logo stichting doen.png
  •