Artikelen

Pitch finalisten Mobiles for Good

Zes teams werkten het afgelopen half jaar aan hun mobiele tool die de wereld een beetje beter maakt. Afgelopen donderdag pitchten zij tijdens de Demo Day van Mobiles for Good om een groep investeerders warm te maken..

Gepubliceerd op 27 januari 2015

Zes teams werkten het afgelopen half jaar aan hun mobiele tool die de wereld een beetje beter maakt. Afgelopen donderdag pitchten zij tijdens de Demo Day van Mobiles for Good om een groep investeerders warm te maken. Uit zeventig concepten koos de jury vanMobiles for Good in juni de zes meest veelbelovende uit, zij deden de afgelopen maanden mee aan verschillende bootcamps om hun missie te volbrengen.
 
Met Demo Day hoopt de foundation van Vodafone een platform te bieden aan de teams, zodat zij hun product tot uitvoering kunnen brengen, op kunnen schalen en dus uiteindelijk de wereld een stukje mooier kunnen maken.Danielle Puma straalt op het podium, waar ze de dag des oordeels inleidt. Ze bevestigt nogmaals de potentie en het belang van mobiele technologie voor “mensen die het echt nodig hebben. Er is geen behoefte aan nog een navigatie of shopping app, het gaat nu juist om mobiele toepassingen die de wereld een beetje mooier maken." Die gedachte leeft ook onder de horde pasgeboren ondernemers. Het programma werd overspoeld met serieuze inzendingen. 

Hart onder de riem
Centrale figuur binnen de bootcamp van MfG is Andre Knol van Innoleaps. De sociaal ondernemer was telkens aanwezig om de teams een hart onder de riem te steken en ze te pushen om hun ideeën naar bonenstaakniveau te brengen. Naast Andre staat jurylid Ruud Hendriks op het podium. Samen introduceren zij twee exemplarische individuen in de social start-up arena: Willemijn Verloop en Dennis Karpers.

Unreasonable people
Willemijn Verloop wisselt de twee mannen af met een pleidooi voor meer unreasonable peopleDe Warchild founding mother licht er een paar uit, die Nederland op dit moment een stukje mooier maken. Als eerste is daar natuurlijk Text to Change van Hajo van Beijma en diens partner Bas Hoefman. Hun unreasonable idee was om Afrikaanse mensen in armoede te helpen door middel van voorlichtings-smsjes. Nu tachtig procent van de Afrikanen een telefoon heeft, bewijzen de campagnes rondom ebola, HIV en aardappelenteelt hun impact. Of neem de nieuwe start-up die enkel mensen met autisme in dienst neemt.

Sociaal ondernemers
Winnaars zouden de ondernemers moeten zijn die de wereld veranderen, niet de ondernemers die de meeste winst behalen. Toegang tot kapitaal is een knelpunt bij sociaal ondernemerschap. Niet veel investeerders richten zich op impact, hoewel dit soort initiatieven niet alleen sociale impact hebben maar ook financieel gewin opleveren, weet Willemijn zeker.

Dennis Karpers, oprichter van Dance For Life presenteert de aanwezigen zijn nieuwste venture: NagaNaga is Sanskriet voor ‘brenger van de regen’ en ‘bewaker van het water’. Hij vertelt een inspirerend en ontluisterend verhaal over de aarde, hoe die nu echt aan het einde van zijn latijn is en hoe Naga een beroep doet op het zelfherstellend vermogen van de aarde.

Pitches
Ieder Mobiles for Good-team heeft acht minuten de tijd om het finale product aan de man te brengen. Later kunnen bezoekers in het hele pand de producten ook daadwerkelijk uittesten. De groei vanaf de Sneak Peak in het begin van de wedstrijd tot nu is onthutsend: ieder team weet het publiek te boeien met verhalen, grappen, sketches en vragen die tot denken aanzetten. Van de digitale schoolkrant bij de Spijt app, die na een dag al door meer dan duizend scholieren bezocht was, tot de interactieve beleving van Into D’ementia; de teams maakten indruk.

Doorbreek de status quo
Hier staan zes teams die de status quo in Nederland durven te doorbreken. In het kielzog van Willemijn die, toen ze op haar 24ste Warchild begon, beloond werd met de krantenkop ‘met triangels het slagveld in’, hoongelach en de koosnaam ‘hippie’, staan nu een rits ondernemers klaar die net als zij niet schuwen voor kritiek maar geen genoegen meer nemen met de sociale status quo in hun land. Ze hebben ontdekt dat mobiele technologie het geheime wapen kan zijn om dat te bereiken. Dat maakt ze misschien onredelijk, maar onredelijke mensen zorgen voor vooruitgang. Bekijk alle winnende ideeën hier.

Een langere versie van deze terugblik verslag verscheen op www.mobilesforgood.nl, lees het hier


 

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact

Cabralstraat 1
1057 CD Amsterdam
info@social-enterprise.nl

 

Route

 

 

KVK-nummer: 54772028

BTW nummer: NL8514.34.447.B01

Founding partners:

 

  • PwC-logo-wit.png
  • logo stichting doen.png
  •