Artikelen

Over en Oud?

Wist je dat het aantal 85-plussers tegen 2050 maar liefst verdriedubbeld zal zijn ten opzichte van vandaag? Dit zorgt voor druk op de zorg. Gelukkig komen sociaal ondernemers met vernieuwende oplossingen. Lees het in hoofdstuk 3 van Zaken die je raken.

Gepubliceerd op 4 juni 2018

Deze week staat hoofdstuk 3 uit Zaken die je raken in de spotlights.

Over en Oud?

Wist je dat het aantal 85-plussers tegen 2050 maar liefst verdriedubbeld zal zijn ten opzichte van vandaag? En dat bijna de helft van de ouderen zich eenzaam voelt? Het komt dan ook niet als verrassing dat veroudering van de bevolking een van onze grootste maatschappelijke uitdagingen is. Door de vergrijzing is er meer vraag naar kwalitatieve en betaalbare zorg. Maar hoe ziet dat eruit? Het antwoord ligt in ieder geval niet in de grote zorginstellingen, waar vaak gestuurd wordt op efficiëntie, met vereenzaming tot gevolg.

 

‘De ervaring van oudere mensen is mogelijk de meest onderbenutte rijkdom in onze samenleving.’ - Zaken die je raken

 

Vernieuwende oplossingen

Zal het ‘over en oud’ met ons zijn? Nee, gelukkig zijn daar de sociaal ondernemers die met deze zorg uitdagingen aan de slag gaan en met vernieuwende oplossingen komen. Zij laten zich niet uit de weg slaan door de uitdagingen die horen bij het oplossen van een probleem waar het vaak gaat over mensen die financieel aan de onderkant van de maatschappij staan - een doelgroep met per definitie weinig bestedingsruimte. Sociaal ondernemers zijn creatief en komen bijvoorbeeld met hybride businessmodellen. In hun zoektocht naar verschillende inkomstenstromen, betrekken zij fondsen, gebruikers, zorgverzekeraars en de overheid.

 

Er zijn vele voorbeelden. Kijk naar Thuisafgehaald, die inspringt op de zelfredzaamheid die de zogenaamde ‘participatiemaatschappij’ van ons vraagt. Via het online platform Thuisafgehaald kunnen mensen een maaltijd delen met een buurtgenoot, wat leidt tot vele nieuwe ontmoetingen en contacten. Bij Granny’s Finest breien oma’s en opa’s (ja, echt) mode-en interieuraccessoires op basis van patronen van jonge ontwerpers. Voor elk verkocht product komt er een persoonlijk berichtje van de koper terug. Maar ook techniek speelt een rol. FocusCura heeft bijvoorbeeld als doel om zorg via moderne technologie warm, menselijk toegankelijk en betaalbaar te laten blijven voor iedereen.

 

‘Onze why is de wereld mooier maken door het creëren van geluksmomenten en van klein geluk. Voor iedereen is dat anders. Voor sommigen is dat de ontmoeting, voor anderen een lekkere gezonde maaltijd.’ - Marieke Hart, Thuisafgehaald

 

Meer aanpakkers

Er zijn nog veel meer voorbeelden van sociale ondernemingen die deze zorg vraagstukken oppakken. Zoals Klup, Freebird Club, Habion, Symbiosis, Buurtpensioen en Activ84Health.  Benieuwd hoe zij dat doen? Dat lees je in het derde hoofdstuk van Zaken die je raken. Koop het voor jezelf of geef het kado aan iemand die gelooft in actie!

 

#beterewereld #ouderenzorg #overenoud #fiftyaidesofgrey #hybridebusinessmodel #stakeholdermanagement #participatiemaatschappij

Zaken die je raken_header.png

trefwoorden:

beterewereld ouderenzorg overhoud participatiemaatschappij zakendiejeraken

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact

Cabralstraat 1
1057 CD Amsterdam
info@social-enterprise.nl

 

Route

 

 

KVK-nummer: 54772028

BTW nummer: NL8514.34.447.B01

Founding partners:

 

  • PwC-logo-wit.png
  • logo stichting doen.png
  •