Artikelen

Gastblog: Sillicon Valley investeert in social entrepreneurs

Lieselotte Heederik zorgt met haar social enterprise Nazava voor schoon en veilig en betaalbaar drinkwater in Indonesië. Afgelopen week was ze in Sillicon Valley, waar ze hoog inzetten op social entrepreneurship. Lees hieronder haar geestige blog die.

Gepubliceerd op 13 november 2013

Lieselotte Heederik zorgt met haar social enterprise Nazava voor schoon en veilig en betaalbaar drinkwater in Indonesië. Afgelopen week was ze in Sillicon Valley, waar ze hoog inzetten op social entrepreneurship. Lees hieronder haar geestige blog die ze schreef. 


Grensverleggers



"Ik zit in een zaal met 1400 man in Sillicon Valley. De hof-dichter van Obama zal een speciaal geschreven gedicht voor mij en nog 9 andere social entrepreneurs voor dragen. Op het scherm draait een film over mijn bedrijf. Ik deel mijn tafel met mijn sponsor: Nokia en krijg 25.000 of 75.000 dollar.


Terwijl ik in ons stoffige magazijn zit, met het geratel van machines op de achtergrond, vijf werknemers om me heen die druk bezig zijn om water filters in elkaar te zetten, lijkt het alsof ik droom. Maar over een week is dit werkelijkheid.


In tegenstelling tot het back-packers hostel van 10 dollar per nacht in Jakarta dat ik gewend ben, word ik wakker in een bed van 280 dollar per nacht. Mijn vliegticket wordt betaald en ik word van de ene meeting met Venture Capitalists naar de andere gesleept, met tussen door bezoekjes aan Stanfords Institute of Design en de D-School, en de Frugal Innovation Lab van Santa Clara University.


Sillicon Valley staat vooral bekend om het innovatieve klimaat met bedrijven als Facebook, Google en Dropbox. Wat veel mensen niet weten is dat een deel van de winst die hier gemaakt wordt besteed wordt aan het stimuleren van sociaal ondernemerschap. Een combinatie van gebrek aan subsidies, ondernemerschap pure-sang en een gevoel voor gerechtigheid leidden er toe dat hier een eco-systeem is ontstaan waarin impact-investors, incubators, Hubs, universiteiten en design-bureaus elkaar steunen om de armoede in de wereld tegen te gaan.

“Er is hier een eco-systeem ontstaan waarin impact-investors, incubators, Hubs, universiteiten en design-bureaus elkaar steunen om de armoede in de wereld tegen te gaan.”


Vorig jaar kwam ik hier – op dezelfde plek – voor het eerst in aanraking met de Amerikaanse aanpak om ondernemerschap en succes te creëren. Ik deed toen mee aan de Global Social Benefit Incubator; een programma met als doel social enterprises te steunen in hun opschaling.


Op de eerst dag zei de directeur tijdens de ‘garden barbecue’: we are here to make you successfull. ‘Ja ja’, dacht ik met mijn nuchtere kop. Maar gedurende het traject stond ik versteld van de inzet: mentoren van Apple en Scandisk die tot diep in de nacht meehielpen met de businessplan presentatie, de beste colleges over social marketing, unit-economics, leadership en impact monitoring, en twee minuten speed-pitching met 20 impact investors. Wat wil een social entrepreneur nog meer? En nu mag ik weer.


De Amerikanen geloven in onze aanpak: business in plaats van charitiy. Verkoop in plaats van donatie. Ontwikkeling van producten waar arme mensen wat aan hebben. Het opzetten van een duurzaam distributie systeem dat 1 miljoen mensen aan schoon en betaalbaar drinkwater helpt.


De kennis die ik vorig jaar opdeed heeft haar vruchten afgeworpen. Niet alleen hebben we ons distributiemodel verbeterd en de omzet verdubbeld. en we zijn uitgeroepen tot winnaar van de Tech-Awards; een prestigieuse prijs voor social entrepreneurs.


Op naar het gala diner… weer eens wat anders dan nasi goreng.


Wordt vervolgd."


Bron: Grensverleggers



 

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact

Cabralstraat 1
1057 CD Amsterdam
info@social-enterprise.nl

 

Route

 

 

KVK-nummer: 54772028

BTW nummer: NL8514.34.447.B01

Founding partners:

 

  • PwC-logo-wit.png
  • logo stichting doen.png
  •