Artikelen

Een duurzame én sociale taxirit

Wist je dat een taxi in de stad gemiddeld net zoveel vervuiling veroorzaakt als 35 personenauto's? En dat ze in grote steden 20% van de CO2 uitstoot veroorzaken terwijl ze maar 2% van het wagenpark vormen? Taxi’s behoren tot de grootste vervuilers v.

Gepubliceerd op 12 februari 2013

Wist je dat een taxi in de stad gemiddeld net zoveel vervuiling veroorzaakt als 35 personenauto's? En dat ze in grote steden 20% van de CO2 uitstoot veroorzaken terwijl ze maar 2% van het wagenpark vormen?


Taxi’s behoren tot de grootste vervuilers van een stad. Daar wilden de jonge ondernemers Edvard Hendriksen (28) en Ruud Zandvliet (27) wat aan doen. In november 2011 richtten zij Taxi Electric op. In gesprek met Hendriksen over maatschappelijke impact, je eigen broek ophouden en subsidiespelletjes.


Image from the old websiteTaxi-E Edvard Hendriksen van Taxi-E[/caption]

Gewaagde keus om in een overspannen Amsterdamse taximarkt een nieuw taxibedrijf op te richten. Hoe kwamen jullie daarbij?
“Ruud en ik studeerden Economie aan de VU en hadden het er in onze studententijd wel eens over dat een taxibedrijf waarbij kwaliteit voorop staat, een gat in de markt zou zijn. De Amsterdamse taxichauffeurs hadden niet een al te beste naam en kwamen regelmatig in het nieuws vanwege klachten. Daarbij kwam dat we wat wilden doen met innovatie en technologie. En dus maakten we een plan om een elektrisch taxibedrijf op te richten. We wilden laten zien dat duurzaam en maatschappelijk ondernemen wel degelijk samen kan.”


Wat is precies jullie missie met Taxi Electric ?
“Om de meest innovatieve, duurzame en klantgerichte taxiservice van Nederland te worden. We geloven dat duurzame ondernemers écht de toekomst hebben. Met Taxi Electric willen we een voorbeeld stellen. Vaak wordt gedacht dat sociaal ondernemen een subsidiespelletje is of dat het onmogelijk is om profitable te zijn als sociaal ondernemer. Wij geloven dat ondernemers die investeren in duurzaamheid het juist verder schoppen dan bedrijven die dat niet doen. Op alle vlakken.”


Op welke vlakken levert Taxi Electric winst op?
“Wat het meest in het oog springt is natuurlijk het milieuaspect. Onze taxi’s rijden 100% op groene stroom. Daarmee dragen we bij aan betere luchtkwaliteit in Amsterdam. Wat veel mensen niet weten is dat we óók op personeelsvlak kiezen voor een sociale aanpak. Van de veertig chauffeurs die bij ons werken zat -op een paar studenten na- iedereen in een uitkeringssituatie.
Op zakelijk vlak onderscheiden we ons door onze hoge kwaliteit. Veel taxibedrijven krijgen alleen telefoontjes over klachten. Wij worden regelmatig gebeld door mensen die ons complimenteren omdat onze chauffeurs zo vriendelijk waren. Een kwalitatief goede taxiservice erbij is winst voor de stad als geheel. En dat voor de prijs van een gewone taxi.”


Image from the old websiteElektrisch laadstation Elektrisch laadstation[/caption]

Hoe kun je die winst kwantificeren?
“De meeste van onze chauffeurs zijn 50-plussers. Zij zaten vaak al lang thuis in uitkeringssituatie en kwamen moeilijk aan werk. Taxi Electric heeft in een jaar tijd gezorgd dat er bijna veertig mensen geen uitkering meer nodig hebben. Sterker nog, ze hebben een contract en dragen zelf premies af.
Wat wij mooi vinden aan 50-plussers is dat zij van een generatie zijn die nog weten wat normen en waarden zijn en hoe ze service moeten bieden. Zoals een deur openhouden, een vriendelijk praatje maken, bagage dragen.
Mensen in Amsterdam gaan een jaar eerder dood door de slechte luchtkwaliteit. Dat blijkt uit cijfers van GGD Amsterdam. In Amsterdam rijden zo’n 3000 taxi’s. Wij rijden nu met 21 taxi’s. Dat betekent dat er met 2979 taxi’s nog flinke uitstootwinst te behalen is.”


Houden jullie je eigen broek op?
“Binnen een half jaar verwachten we winst te maken, nu draaien we ongeveer break even. De opstartfase is moeilijk. Gelukkig vonden wij een investeerder met geduld: GreenChoice. Zij begrijpen dat het tijd kost om deze onderneming eerst goed draaiende te krijgen voordat je forse rentes kunt vragen of terugbetalingen verwacht. We zijn vanaf nul begonnen, gewoon door koud te bellen. Zo kwamen we in contact met Stichting Doen die ons een lening heeft verstrekt voor de opstart.
We hadden het onszelf makkelijker kunnen maken door oud-taxichauffeurs te werven. Dan hadden we bijvoorbeeld niet hoeven investeren in opleidingskosten en was de terugverdientijd korter. Maximaal gebruik maken van subsidies, proefplaatsingen en kortingen en vervolgens personeel weer ontslaan, gebeurt veel in de vervoersbranche. Daar doen wij niet aan mee. Wij willen het op een duurzame manier doen. Juist om te laten zien dat je als sociaal ondernemer wel degelijk zaken kan doen, ook zonder overheidsgeld of giften. Wij geloven in social entrepreneurs die hun eigen broek ophouden. Als je structureel afhankelijk bent van subsidies, ben je geen 100% duurzame onderneming. Je trekt geld weg uit de samenleving terwijl je daar juist iets aan wil toevoegen.”


Image from the old websiteElektrisch tanken Elektrisch tanken[/caption]

Dus duurzaamheid is geen sausje om het allemaal wat gezelliger te maken?
“Voor ons is duurzaamheid de kern van het bedrijf. We willen laten zien dat het op de lange termijn op alle vlakken loont om duurzaam te ondernemen, zowel qua profit (winst), people (personeel) als planet (milieu). Veel bedrijven doen duurzaamheid er een beetje bij in het kader van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Het is dan vooral windowdressing. Daar worden wij met Taxi Electric ook vaak voor gebruikt. Maar dat is niet erg. Het is een eerste stap waarmee je wel een signaal afgeeft en mensen aan het denken zet. Dat er überhaupt MVO afdelingen zijn is al winst. Tien jaar geleden bestonden die helemaal niet.”


Ben je in Amsterdam (e.o) en heb je een taxi nodig? Doe het dan duurzaam en maak gebruik van Taxi Electric.


Aflevering 2 – Ronald & Sjoerd van Specialisterren 
Aflevering 3 – Fer & Arno van De Prael 
Aflevering 4 – Mark & Tiemen van Roetz-Bikes
Aflevering 5 – Elike van Counting Flowers 
Aflevering 6 - Maurits & Camille van WakaWaka 

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact

Cabralstraat 1
1057 CD Amsterdam
info@social-enterprise.nl

 

Route

 

 

KVK-nummer: 54772028

BTW nummer: NL8514.34.447.B01

Founding partners:

 

  • PwC-logo-wit.png
  • logo stichting doen.png
  •