Artikelen

50 stemmen: Guido van den Berg over sociaal ondernemerschap

In het 50 stemmen-project laten we jóu aan het woord over sociaal ondernemer- schap en geven we je een podium om te vertellen wat sociaal ondernemerschap voor jou betekent. #3: Guido van den Berg van Proeverij de Ontmoeting.   Sociaal onderneme.

Gepubliceerd op 24 januari 2014

In het 50 stemmen-project laten we jóu aan het woord over sociaal ondernemer- schap en geven we je een podium om te vertellen wat sociaal ondernemerschap voor jou betekent. #3: Guido van den Berg van Proeverij de Ontmoeting.  


Guido_vandenBergSociaal ondernemen.


In het begrip sociaal ondernemen is Sociaal een bijvoeglijk naamwoord bij ondernemen. Dit geeft ook exact de importantie aan. Het gaat in eerste instantie om ondernemen. Dus inspringen op kansen, onderscheidend zijn, verantwoorde investeringen, een gezonde Winst- en Verlies rekening en vooral goede medewerkers. Wat anders is dan bij normaal ondernemen is dat het doel van het ondernemen gericht is op maatschappelijke aspecten zoals verbetering van de Planet en de leefomstandigheden van People. De kunst daarbij is om dit maatschappelijke aspect je onderscheidende factor te laten worden. Dit geeft het meeste uitzicht op continuïteit van de onderneming.


Daarmee is Sociaal ondernemen de voorloper van waar elke onderneming binnen nu en 20 jaar naar toe moet. Extreme persoonlijke verrijking wordt niet meer geaccepteerd, de ontwikkeling van de bevolkingsdemografie vraagt om een grotere inzet van mensen die nu aan de zijlijn staan en onze aarde vraagt om samenwerkingsmodellen om de klimatologische uitdagingen het hoofd te bieden.


Helaas houdt de oude economie krampachtig vast aan haar model zodat de noodzakelijke veranderingen in het ondernemen erg langzaam gaan. Omdat er echter geen weg terug is, is de importantie van Sociaal ondernemen op dit moment enorm groot. Iedereen die kan bijdragen aan de groei van Sociaal ondernemen draagt bij aan een betere toekomst van onze aarde en de mensen die daarop leven. Belangrijker is het niet (!?). Waarom je het zou doen? Simpel, omdat je er meer zelfwaardering en daarmee levensplezier uit haalt dan uit gewoon ondernemen.


Guido van den Berg
Sociaal ondernemer (o.a. Proeverij de Ontmoeting te Ermelo)
en Ondernemer (OutMore bv)


deel_jouw_visie2

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact

Cabralstraat 1
1057 CD Amsterdam
info@social-enterprise.nl

 

Route

 

 

KVK-nummer: 54772028

BTW nummer: NL8514.34.447.B01

Founding partners:

 

  • PwC-logo-wit.png
  • logo stichting doen.png
  •